Jeśli nie śledziłeś opracowywania kilku roślinnych substytutów mięsa, nadszedł czas, aby podsumować to zagadnienie. Co więcej, zachęcam do szukania produktu do degustacji, tak jak ja uczyniłem. Większość wcześniejszych prób produkcji sztucznego mięsa i produktów pokrewnych (rulonu w kształcie hot dogów ze sproszkowanego materiału roślinnego i przypraw) nie zostały szeroko przyjęte przez konsumentów, z wyjątkiem małych grup niszowych mających pewne przekonania religijne, które unikają spożywania mięsa, a także osób prowadzących wegetariański / wegański styl życia niezależnie od religii. Wszystko to zmieniło się dramatycznie w ciągu ostatnich 12–18 miesięcy i najprawdopodobniej wyprze znaczną część konsumpcji mięsa zwierząt, a tym samym produkcji w ciągu najbliższych 3-5 lat.
Zapotrzebowanie na alternatywne produkty mięsne, które smakują jak mięso i mają konsystencję mięsa, są naturalnymi zwycięzcami w obecnym środowisku społeczno-polityczno-środowiskowym. Wszystko to oczywiście zależy od składników potrzebnych do alternatywnej produkcji mięsa i ich unikalnych struktur zapotrzebowania (takich jak grunty orne, woda / nawadnianie, montaż, metody przetwarzania (energochłonne lub neutralne energetycznie / offsetowe itp.), transportu i chłodzenia, oraz oczywiście pełnej dystrybucji. Kluczowe nakłady, ziemia, woda i energia są już reklamowane jako znacznie zmniejszone w porównaniu do produkcji mięsa.
Ta różnica netto w wymaganiach dotyczących nakładów oraz brak problemów związanych z dobrostanem zwierząt, zarządzaniem odchodami / zapachem i redukcją wydalania metanu prawdopodobnie doprowadzą substytuty mięsne na bazie warzyw do kategorii wyraźnego zwycięzcy wśród świadomych ekologicznie konsumentów i tych, którzy chcą zmniejszyć lub wyeliminować mięso z ich diety.
Wszyscy reklamujący cudowny koniec cierpienia zwierząt, „farmę - fabrykę” i ochłodzenie atmosfery, wszystko po zaadaptowaniu substytutów mięsa na bazie roślin wypierających globalną produkcję zwierzęcą, zdają się nie określać wszystkich wtórnych konsekwencji takich przemian. Odłóżmy dyskusję na temat prawdziwych kompromisów netto, takich jak zmniejszenie korzyści z nawozów obornikowych i kompromis w zakresie zwiększenia produkcji nawozów sztucznych na bazie azotu itp. na inny artykuł i całą resztę, w tym pełne spektrum potencjalnych niedoborów składników odżywczych.
Gwałtowny wzrost popularności oraz produkcji i dystrybucji substytutów mięsnych pochodzenia roślinnego powoduje, że coraz więcej produktów dociera na stoły konsumentów (zdecydowanie największe źródło popytu w sektorze hotelarskim, restauracyjnym i instytucjonalnym dla wieprzowiny w Stanach Zjednoczonych). Wieprzowina jest królem śniadań w USA, ale roślinne kiełbasiane paszteciki są szczególnie dystrybuowane w głównych krajowych sieciach żywnościowych, które serwują śniadania, a zwłaszcza kanapki śniadaniowe.
Jeden z produktów miał dużą próbę w dużej sieci fast foodów w USA, która serwuje hamburgery z grilla. Pierwsza próba w St Louis w stanie Missouri z kilkoma zakładami została uznana za „oszałamiający sukces”, a w zeszłym tygodniu firma wprowadziła dostępność produktu w ponad 7 000 swoich placówek w całym kraju. Jedynym zastrzeżeniem było to, że burgery roślinne były gotowane na tej samej powierzchni co hamburgery mięsne, co nieco denerwowało purystów. Ten problem rozwiąże się raczej szybko.
W jakim stopniu globalne sektory wieprzowiny, wołowiny i drobiu są gotowe na skompensowanie nawet 25% obecnej produkcji tymi produktami w ciągu najbliższych pięciu lat? Już teraz wywierana jest presja na wszystkich głównych sprzedawców mięsa i produktów mięsnych (zwłaszcza fast foodów), aby zapewnić tę alternatywę, skoro istnieje produkt, który wydaje się być godnym zamiennikiem. Większość firm nie jest w stanie wytrzymać machiny oburzenia w mediach społecznościowych.
Wydaje się przynajmniej prawdopodobne, że dwupoziomowy system rozwinie się wraz z szybkim przyjęciem przez pierwszych światowych konsumentów, co doprowadzi do znacznego ograniczenia popytu w krajach specjalizujących się w produkcji produktów zwierzęcych. Kto jest na to gotowy? Co można zrobić? Spadający popyt na mięso z krajów pierwszego świata obniży cenę i doprowadzi do bardziej realnej dystrybucji mięsa na rynki 2 i 3 świata, na które dotychczas nie stać było na ich duże ilości przy obecnych cenach światowych.
Nikt nie zamierza stworzyć roślinnego substytutu szynki Jamon de Bellota (mogę powiedzieć, dzięki Bogu), ale produkty z mielonego mięsa, takie jak hamburger, przetworzone i świeże kiełbaski, takie jak chorizos, fuet, kiełbaski, bologna itp. są na celowniku. Mięsa mielone są stosowane na całym świecie w prawie każdej kulturze. Są to potrawy takie jak hamburgery, burrito, empanady, tacos, kheema z mielonego mięsa i curry z Indii / Pakistanu, azjatyckie kiełbaski, stojaki z kebabem, nadziewane pierogi i klopsiki, placki mięsne w Wielkiej Brytanii, czy inne, które znasz z własnego podwórka.
Różne rodzaje mięsa i jego unikalne przygotowanie, przyprawy i wygląd mają tak głęboko zakorzenione powiązania z przekonaniami religijnymi i kulturowymi, że produkty oparte na roślinach wydają się być mało prawdopodobne jako popularne w krótkim okresie. W międzyczasie lepiej zastanów się nad strategiami dywersyfikacji i sposobami radzenia sobie ze stopniowym zmniejszaniem popytu. Zmiana jest w drodze i będzie wcześniej, niż się spodziewałeś.