Najczęstszy błąd w standardowych procedurach operacyjnych dotyczących higieny transportu świń (standardowe procedury operacyjne) wiąże się z silnym przekonaniem, i niemalże wyłącznym skupieniem się w procesach odkażania, że stosowanie samego środka dezynfekującego może odkazić resztki materii organicznej potencjalnie pozostałej po złym czyszczeniu. Drugim błędem jest brak konsekwencji w wykonywaniu protokołów z powodu luki w komunikacji lub szkoleniu z powodu złego lub niespójnego systematycznego procesu ponownego szkolenia i przeglądu procedur SOP z osobami odpowiedzialnymi za ich wykonanie. Przyjrzyjmy się różnym krokom, które należy uwzględnić przy budowaniu solidnych SOP dla tego procesu sanityzacji, w oparciu o zasady Koła Hebberta Sinnera dotyczące czyszczenia i dezynfekcji (Zdjęcie 1).
Krok pierwszy:
Czyszczenie na sucho (tj. usuwanie) ma na celu usunięcie większości widocznej materii organicznej i zminimalizowanie zanieczyszczeń aerozolowych (zdjęcie 2). Unikaj wszelkich prób przedwczesnego rozpoczęcia następnego kroku protokołu, który wykorzystuje ciśnienie wody w celu zastąpienia działania mechanicznego czyszczenia na sucho. Spowodowałoby to atomizację materii organicznej i jej zanieczyszczeń, co utrudniłoby jej redukcję i eliminację.
Krok drugi:
Czyszczenie na mokro powinno odbywać się przy użyciu czystej wody pod ciśnieniem, aby zakończyć usuwanie drobnych cząstek i materii organicznej pozostałej po czyszczeniu na sucho (zdjęcie 3). Aby udoskonalić ten krok, użyj ciepłej wody pod ciśnieniem (około 32 stopni Celsjusza). Bez odpowiedniego poziomu wilgoci na powierzchni nie można uzyskać największej skuteczności środków zwilżających znajdujących się w preparacie detergentu, a środki powierzchniowo czynne nie osiągną maksymalnego efektu w synergii z temperaturą cieplej wody.
Krok trzeci:
Zastosowanie detergentu (zdjęcie 4). Powierzchnia została przygotowana do działania detergentu, który poprawi i zoptymalizuje usuwanie biofilmów, materii organicznej, usuwając gromadzenie się osadów organicznych i biofilmów mineralnych. Prace te należy wykonać zgodnie z pH produktu. W przypadku neutralnych detergentów zależy to od składnika dezynfekującego środka chemicznego. Detergenty o niskim pH zostały opracowane w celu skutecznego usuwania kamienia i biofilmu na bazie minerałów, podczas gdy detergenty alkaliczne mają tendencję do usuwania materii organicznej. Trzecia ważna cecha detergentów dotyczy tolerancji na pewien poziom twardej wody.
Ciepła woda może synergistycznie przyczyniać się do poprawy zdolności powierzchniowo czynnej składników detergentu, tym samym nie tylko ułatwiając bardziej wydajne i szybkie zerwanie napięcia powierzchniowego składników, ale przyspieszając bardziej równomierne usuwanie materii organicznej i biofilmu.
Odpowiednie ustawienie ciśnienia dla urządzenia i rodzaj końcówki dyszy mają kluczowe znaczenie dla jakości i jednorodności piany. Pienienie ma zasadnicze znaczenie dla powierzchni pionowych, aby poprawić czas retencji powierzchni i osiągnąć idealny czas kontaktu detergentu.
Krok czwarty:
Opłucz i usuń detergent. Musimy zadbać o to, aby powierzchnie ciężarówek nie wysychały, gdy detergent nadal na nich jest, ponieważ utrudnia to potem usuwanie biofilmów i osadów. Detergent musi mieć czas kontaktu od 15 do 20 minut, zgodnie z zaleceniami producenta, ale wtedy bardzo ważne jest spłukanie i usunięcie go i pozostawienie powierzchni do wyschnięcia. Obecna woda wpłynie na rozcieńczenie środka dezynfekującego.
Krok piąty:
Dezynfekcja. Ciężka praca związana z czyszczeniem została wykonana, a co najmniej 90% materii organicznej zostało usunięte, więc zadanie zostało ukończone w 90%. Dezynfekcja jest ważna, ale jest to tylko ostatni rozdział całego procesu sanityzacji. Właściwości pianotwórcze i inne niektórych produktów mogą pomóc w skróceniu czasu kontaktu na powierzchniach pionowych przy nanoszeniu produktu odpowiednim sprzętem. Produkty dezynfekujące mogą osiągnąć maksymalną skuteczność, gdy są nakładane na suchą powierzchnię, przy użyciu właściwego rozcieńczenia, dopuszczalnej twardości wody pod względem zawartości minerałów i najlepszego możliwego pokrycia na krytycznych powierzchniach skażonych materią organiczną zwierząt. Proces ten powinien umożliwić środkowi dezynfekującemu uzyskanie wskazanego czasu kontaktu. Przyczepy powinny być suche przed opuszczeniem stacji myjącej i wystawieniem na działanie czynników atmosferycznych.
Należy pamiętać, że w celu prawidłowej dezynfekcji wszystkich powierzchni w ostatnim etapie należy zastosować etap suszenia mechanicznego, taki jak suszenie wspomagane termicznie i odkażanie (TADD) powietrzem w pomieszczeniu w temperaturze około 50 do 72 stopni Celsjusza przez 10 do 20 minut, w zależności od patogenów. Kolejny system termicznego odkażania powierzchni jest oferowany przez technologię DRYSIST. Ten system elektronicznie weryfikuje oddziaływanie na wszystkie wewnętrzne powierzchnie ciężarówki w temperaturze 70 stopni Celsjusza przez 30 minut od momentu, gdy najzimniejsza część ciężarówki osiągnie pożądaną temperaturę.
Jeśli dla pewnej grupy zwierząt ma być użyty materiał ściółkowy, należy opracować i napisać odpowiedni SOP do zakupu materiału biologicznie bezpiecznego (kontrola jakości - IQC) oraz do przechowywania i bio-bezpiecznego obchodzenia się w obiekcie myjni przyczep, przed umieszczeniem materiału w już czystej i zdezynfekowanej przyczepie.
Oto kilka dodatkowych punktów krytycznych, o których należy pamiętać przy pisaniu standardowych procedur operacyjnych dla protokołów higienicznych, związanych z myjnią i procesem mycia.
W myjni:
- Aby umożliwić i ułatwić proces suszenia, należy rozważyć pochylenie podłogi, aby poprawić czas i jakość procesu (eliminując gromadzenie wody). Innymi potencjalnymi narzędziami / procesami usprawniającymi optymalizację suszenia są ściągaczki do mechanicznego usuwania wody.
- Umyj cały spód ciężarówki (podwozie) za pomocą maszyny rotacyjnej.
- Usuń śmieci z kabiny ciężarówki (czyszczenie na sucho).
- Usuń wszystkie elementy, które nie należą do kabiny ciężarówki.
- Wskaż dwa charakterystyczne kolory odzieży: inny do noszenia przy myciu, inny do dezynfekcji.
- Załóż gumowe obuwie i strój ochronny do mycia.
- Puste worki na trociny, brudne gumowe buty, kombinezony i rękawiczki należy umieszczać w wyznaczonych miejscach (kosz na śmieci lub pranie).
- Ustaw miotły, łopaty, itp. do mycia.
Podczas mycia:
- Jeśli przyczepa pozostaje integralna z kabiną ciężarówki, najpierw oczyść kabinę ciężarówki, a następnie zamknij jej drzwi podczas mycia przyczepy i innych urządzeń. Inną opcją jest czyszczenie na sucho i na mokro oraz zamykanie kabiny w przy wykonywaniu dezynfekcji, do końca całego procesu. Najlepiej jest oddzielić kabinę ciężarówki od przyczepy i wyczyścić ją osobno, aby ciężarówka nie zetknęła się z materią organiczną powstałą w wyniku mycia przyczepy.
- O ile to możliwe, należy oczyścić kabinę ciężarówki, siedzenia za pomocą sprężonego powietrza, a podłogę i pedały za pomocą wody.
- Umyj i wyczyść pedały i podłogę kabiny.
- Wyczyść inne powierzchnie kabiny (kierownica, ręczny, klamki drzwi, deska rozdzielcza, dźwignia zmiany biegów itp.) czystą szmatką zwilżoną roztworem dezynfekującym lub chusteczkami dezynfekującymi.
- Zastosuj środek owadobójczy z pyretryną w kabinie, aby zabić owady i zamknąć drzwi kabiny.
- Pracując od góry do dołu i od przodu do tyłu, najpierw umyj zewnętrzną część przyczepy i ciężarówkę pod ciśnieniem lub dużym przepływem wody, a następnie wnętrze przyczepy, w tym rampy, drzwi, panele, miotły, łopaty, czyste i brudne pudełka i obie strony paneli.