Ta zawartość jest dostępna dla zarejestrowanych użytkowników.
Możesz zarejestrować się i zalogować, aby uzyskać bezpłatny dostęp do wszystkich treści na 3trzy3.pl

X
XLinkedinWhatsAppTelegramTelegram
0
Czytaj ten artykuł w:

Konsumpcja wieprzowiny w Europie w 2023 r.

Konsumpcja spada z wyjątkiem Niemiec i Włoch. Trend ten tłumaczy się brakiem bezpieczeństwa żywnościowego i produktami gotowymi do spożycia.

22 listopad 2024
X
XLinkedinWhatsAppTelegramTelegram
0

Inflacja produktów wieprzowych pozostała wysoka w Europie w porównaniu do wołowiny. Ponieważ wieprzowina jest bardziej dostępna, konsumpcja wieprzowiny spadła bardziej umiarkowanie (-6,1%) w porównaniu do wołowiny (-8%), osiągając 39,9 kg ekwiwalentu tuszy na mieszkańca rocznie. Większość krajów, z wyjątkiem Niemiec i Włoch, odnotowała spadek konsumpcji. Rosnący brak stabilności żywnościowej i popularność produktów zdrowych, wygodnych i świeżych, które wymagają niewielkiego wysiłku, częściowo tłumaczą ten spadek konsumpcji.

Znacząca inflacja na rynku wieprzowiny w Europie

Inflacja żywności pozostała wysoka w UE-27 pomimo spadku inflacji ogółem: średnio osiągnęła 12,7% w 2023 roku. Ceny mięsa były o 10,7% wyższe niż w 2022 roku. Największy wzrost odnotowano w przypadku wieprzowiny (+11,7%), wyprzedzając drób (+8%) i wołowinę (+7,4%), które podrożały bardziej umiarkowanie.

Wzrost cen detalicznych wieprzowiny był najbardziej znaczący w Hiszpanii (+15,1%). We Francji wyniósł on 9,5%, w Niemczech 7%, a w Holandii 6%. Z drugiej strony wzrost był bardziej umiarkowany w Danii (+2,4%), przy skumulowanym wzroście o 9,8% w ciągu 2 lat. Od końca 2023 r. stopa inflacji produktów wieprzowych w Europie ustabilizowała się, a nawet spadła w niektórych krajach, takich jak Francja, Niemcy i Dania.

Kształtowanie się wskaźnika cen konsumpcyjnych w Europie w latach 2022-2023 i 2021-2023. Źródło: Ifip na podstawie danych Eurostatu.
Kształtowanie się wskaźnika cen konsumpcyjnych w Europie w latach 2022-2023 i 2021-2023. Źródło: Ifip na podstawie danych Eurostatu.

Powolny spadek spożycia wieprzowiny, gwałtowny spadek spożycia wołowiny i wzrost spożycia drobiu

Ta tendencja wzrostowa cen wywarła presję na konsumentów o niskich dochodach i przyczyniła się do spadku spożycia mięsa, najważniejszej pozycji w domowych budżetach żywnościowych. Ilość mięsa (z wyłączeniem drobiu) spożywanego w UE-27 spadła o 3,9 kg w ciągu ostatnich 4 lat do 55,3 kg/mieszkańca, czyli łącznie 36,5 mln ton ekwiwalentu tusz (CET). Uwzględniając drób, który wzrósł o 4,2% i stanowi jedną trzecią konsumpcji (27,6 kg/mieszkańca), całkowita konsumpcja osiągnęła 82,9 kg/mieszkańca.

Największy spadek odnotowała wołowina, której spożycie na mieszkańca spadło o 8% w latach 2019-2023, do 13,9 kg. Wieprzowina również spadła, choć w mniejszym stopniu (-6,1%; -2,6 kg) do 39,9 kg/mieszkańca.

Kontrastujące trendy w konsumpcji wieprzowiny w poszczególnych krajach

Dania i Hiszpania pozostają największymi konsumentami w Europie, z odpowiednio 73,6 i 53,8 kg/mieszkańca, wyprzedzając Polskę z 50,7 kg/mieszkańca.

W 2023 r. większość krajów odnotowała spadek konsumpcji. Wyjątkiem były Niemcy i Włochy, gdzie konsumpcja pozostała praktycznie stabilna (-0,5% i -0,2% w 2022 r.). Konsumpcja wieprzowiny spadła najbardziej w Holandii, z 43,9 kg/mieszkańca w 2022 r. do 32,1 kg/mieszkańca rocznie w 2023 r. z powodu presji społecznej. W innych krajach spadek nie był tak wyraźny: -11,5% w Danii, -3,1% we Francji, -1,7% w Hiszpanii i -1,1% w Polsce.

Konsumpcja obciążona niepewnością i nowymi zachowaniami konsumentów

W porównaniu z wołowiną, konsumpcja wieprzowiny oparła się inflacji, pozostając przystępną cenowo. Jednak rosnący brak stabilności żywnościowej w całej Europie doprowadził do tego, że coraz większa liczba konsumentów rezygnuje z mięsa ze względu na jego koszt, w tym wieprzowiny. W Europie 10,5% populacji żyje poniżej granicy ubóstwa, a 9,5% konsumentów nie może sobie pozwolić na posiłek zawierający białko mięsne (mięso, drób lub ryby) co drugi dzień. Odsetek ten wahał się od 3,8% w Danii do 13,3% w Niemczech. We Francji wyniósł 12,2% w 2023 r. (w porównaniu z 7,5% w 2019 r.), co oznacza wzrost o prawie 5% w ciągu 4 lat.

Widoczna konsumpcja wieprzowiny w 2023 r. w UE-27 Źródło: Ifip na podstawie danych JRC.
Widoczna konsumpcja wieprzowiny w 2023 r. w UE-27 Źródło: Ifip na podstawie danych JRC.

Jeśli chodzi o konsumentów z mniejszymi ograniczeniami ekonomicznymi, szukają oni rozwiązań, które pozwolą im zrównoważyć budżet z ideałami ochrony środowiska i „zdrowego odżywiania”. W ostatnich latach nastąpił wzrost planowania zakupów i nabywanie tych gotowych do spożycia, zdrowych i świeżych produktów, które umożliwiają dobre odżywianie przy niewielkim wysiłku, delegując odpowiedzialność na producentów. Odejście od posiłków na rzecz ciągłego podjadania w odpowiedzi na indywidualny stres rośnie wśród młodych ludzi w Europie Zachodniej.

Odsetek populacji, której nie stać na posiłek zawierający białko mięsne (mięso, drób lub ryby) co 2 dni. Źródło: Ifip na podstawie danych Eurostatu.
Odsetek populacji, której nie stać na posiłek zawierający białko mięsne (mięso, drób lub ryby) co 2 dni. Źródło: Ifip na podstawie danych Eurostatu.

Odsetek fleksitarian wydaje się stabilizować. W 2021 r. stanowili oni zaledwie jedną trzecią konsumentów, jak wynika z badania Smart Protein przeprowadzonego w 10 krajach europejskich.

Komentarze do artykułu

To miejsce jest przeznaczone do dyskusji między użytkownikami pig333.com a nie do zadawania pytań autorom artykułów
Skomentuj

Dostęp tylko dla użytkowników portalu 3trzy3. Zaloguj się aby dodać komentarz.

Nie jesteś subskrybentem tej zawartości Najnowsze wiadomości z branży

Newsletter o trzodzie na Twoim mailu

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji

Powiązane artykuły

Nie jesteś subskrybentem tej zawartości 3trzy3 w 3 minuty

Cotygodniowy newsletter podsumowujący najnowsze informacje z 3trzy3.pl

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji