Dotarliśmy do punktu, w którym specyfika i polityka firm spożywczych, przetwórców i powiązanych firm, w połączeniu z ich poziomem współpracy z rządem, prawdopodobnie określi przyszłość dostępnej żywności i jej koszt. I wierzcie lub nie, powyższe czynniki zdobędą całą swoją moc nad tym, co sektor produkcyjny może wyprodukować dzięki popytowi konsumentów - tak to powinno działać, ale jest w tym pewien haczyk. Konsumenci są kształtowani tak, aby dobrowolnie oddali część swojej zdolności do kierowania przyszłością żywności poprzez to, co kupują, preferencjom dotyczącym asortymentu firmy spożywczej. Czas na wycieczkę po ewolucji sposobu myślenia o produkcji.
Produkcja trzody chlewnej
Przed 1980 rokiem istniała "produkcja trzody chlewnej". Jednostki produkcyjne były małe i w wielu przypadkach producent osobiście znał każdą świnię, a w wielu przypadkach także jej ojca. Jedynymi dokumentami, które były przechowywane, były dowody zakupu i sprzedaży upchnięte w pudełku po butach w szafie biurowej dla organów podatkowych. Niewiele rzeczy było rejestrowanych w celu obliczenia wydajności, więc zapisy dotyczyły głównie całkowitej produkcji i całkowitej liczby zgonów. Był to ten sam system stosowany w krajach zdominowanych przez komunizm przed wczesnymi latami 90-tymi. Wszystko, co naprawdę się liczyło, to całkowita produkcja netto w stosunku do planu podanego z góry. Produkcja była zamawiana. Niewiele się zmieniło, ponieważ każdy, kto próbował się powiększyć, był nękany przez epidemie chorób, chociaż kraje bloku wschodniego jako pierwsze podejmowały próby i odniosły pewne sukcesy.
Produkcja mięsa
Pod koniec lat 80-tych, odkrycie produkcji typu całe puste / całe pełne pozwoliło na zwiększenie skali, a ogromny napływ kapitału do branży produkcyjnej obniżył koszty jednostkowe i stworzył wiele nowych możliwości zysku. Wszyscy byli zachwyceni. Nastawienie szybko zmieniło się z produkcji trzody chlewnej na produkcję mięsa. Jednostki przestały być ważne. Osobniki, które nie pasowały do grupy, były eliminowane, a transformacja od leczenia świń do skupienia się na "zdrowiu stada" pozostawiła jednostki w tyle. Dokumentacja znacznie się rozrosła, ponieważ świnie znajdowały się w budynkach, kojcach i klatkach. Narodziły się systemy ewidencji a wkrótce wskaźniki porównawcze, takie jak całkowita roczna produkcja kg na lochę i wydajność paszy na tuszę, stanowiły punkt zwrotny w kierunku myślenia o "produkcji mięsa".
Produkcja żywności
Gdy łańcuch produkcji trzody chlewnej skupił się na mięsie, musiał transportować duże ilości wieprzowiny proporcjonalnie do nowych, wielkoskalowych centrów przemysłowych, więc rozpoczął się poważny zwrot w kierunku pozyskiwania rynków eksportowych. Stany Zjednoczone i większość pozostałych obszarów produkcji wieprzowiny zaczęły praktykować coś, co duńscy producenci znali od 100 lat. Jeśli dostarczysz to, czego ludzie w danym kraju lub regionie naprawdę chcieli, kupią więcej i zapłacą więcej za kilogram sprzedanej wieprzowiny. To, czego chcieli, to "produkcja żywności", a nie systemy produkujące "chudą tkankę mięśniową po najniższych kosztach". W Stanach Zjednoczonych doprowadziło to do ukształtowania linii rozbioru, aby specjalnie podzielić tuszę w stylu cenionym przez cel eksportowy, więc takie rzeczy jak punktacja Minolta (kolor mięsa), sposób, w jaki konsumencki produkt wieprzowy był cięty, oprawiany i prezentowany oraz odpowiednia dodatkowa ilość czasowo dostępna na sezonowe festiwale związane z popytem generowanym przez przekonania religijne lub kulturowe. Obecnie tylko około jedna trzecia wartości świni w USA wynika ze sprzedaży eksportowej. W innych krajach wartość ta jest wyższa.
Produkcja żywności o określonych cechach
Nie minęło wiele czasu, a kwestie środowiskowe i z nimi związane zaczęły napędzać popyt na właściwości żywności, a nie na samą żywność. Mam tu na myśli takie rzeczy jak mięso organiczne ("ekologiczne"), pochodzące z chowu na wolnym powietrzu, wolne od antybiotyków, wolne od tkanek neurologicznych (nawet jeśli BSE nie jest problemem), certyfikowane pod kątem dobrostanu zwierząt itp. Były to przynajmniej w większości atrybuty mięsa, nawet jeśli nie można było ich zaobserwować w mięsie przy zakupie i trzeba było zachować zapewnienia marki o niewidocznych, ale promowanych cechach.
Charakterystyka przedsiębiorstwa
W być może najszybszym jak dotąd przejściu między sposobami myślenia, nastąpiła wyraźna zmiana w kierunku popytu na cechy firmy. Dlatego też Stany Zjednoczone i inne kraje starają się stworzyć programy, które wykażą, że poszczególne systemy produkcji i branża są "zrównoważone". Presja ta doprowadziła firmy do przyłączenia się do programu ESG (Environment, Social, Governance attributes), który jest systemem prowadzącym firmy w kierunku globalnego zrównoważonego rozwoju i celów środowiskowych oraz oceniającym ich zgodność z tymi celami. W ten ruch wpleciona jest zgodność dużych firm z celami rządowymi, zarówno dla ich własnego kraju, jak i w ramach realizacji zmian obiecanych na globalnych spotkaniach, takich jak spotkania dotyczące zmian klimatycznych. Zbliżenie się do rządu i zadowolenie jego ministrów zapewnia wszelkie wsparcie potrzebne do zbliżenia się do zatwierdzonych przez rząd parametrów podaży, ponieważ ścieżka do zysku będzie miała mniej przeszkód i kłopotów, jeśli tak się stanie. Z biegiem czasu, począwszy od naszych dzieci, rządy poprzez edukatorów (sami przytuleni do rządu), a następnie poprzez wiadomości skierowane do dorosłych, kształtują te preferencje.
Na szczęście producenci trzody chlewnej, wyczuwając okazję, zaczęli powracać i sprzedawać swoje produkty wieprzowe online, dzięki czemu możesz mieć znacznie większy wybór zestawu preferowanych przez siebie cech. Moim jest smak.