Obecnie młodzi ludzie postrzegają pracę jako ważną - ale nie jedyną - część swojego życia; cenią także wolność, rodzinę, rozwój osobisty, dobre doświadczenia, przyjaciół i godność. Takie postrzeganie wpływa na ich zainteresowanie pozostaniem w firmie. Z tego powodu kryteria selekcji są wyzwaniem dla menedżerów, którzy wciąż wierzą, że samo wynagrodzenie i świadczenia wystarczą, aby zaangażować i zatrzymać pracowników.
Niniejszy artykuł przedstawia pięć strategii, które przyczynią się do generowania większego zaangażowania młodych ludzi w pracy.
1. Udział w procesie zarządzania
Jako cyfrowi tubylcy, przedstawiciele nowego pokolenia, w środowisku, w którym komunikacja jest bardziej otwarta i oparta na współpracy, młodzi ludzie cenią sobie pracę na farmach, gdzie mają możliwość wyrażania swoich opinii, zgłaszania sugestii i uczestniczenia w podejmowaniu decyzji. Muszą zdawać sobie sprawę, że są częścią procesów i wyników.
Bardzo przydatne jest organizowanie regularnych spotkań w celu dzielenia się i omawiania problemów i możliwości poprawy, planowania celów i wskaźników produkcji z udziałem wszystkich zaangażowanych pracowników, a przede wszystkim mniej mówić, a więcej słuchać.
2. Szkolenie i stały rozwój
Młodzi ludzie są bardziej zaangażowani w pracę i czują się bardziej doceniani w gospodarstwach, które regularnie oferują możliwości rozwoju poprzez szkolenia.
Oprócz szkoleń technicznych należy zachęcać do rozwoju osobistego, zapewniając możliwości poprawy komunikacji i umiejętności interpersonalnych. Wielu pracowników posiada silne umiejętności organizacyjne, ale często są nieśmiali i mają trudności z wyrażaniem swoich pomysłów. Kiedyś rozmawiałem z asystentem produkcji nocnej, który miał rozwiązania mające na celu zmniejszenie śmiertelności prosiąt, ale nie czuł się komfortowo sugerując zmiany przełożonemu z powodu podobnych nieudanych doświadczeń w przeszłości. W tej sytuacji zidentyfikowaliśmy brak umiejętności negocjacyjnych pracownika i brak umiejętności słuchania ze strony kierownika. Jest to jedno z wyzwań, z którymi fermy borykają się na co dzień i które nie zawsze są identyfikowane, ponieważ kierownicy koncentrują się wyłącznie na analizie danych i wyników, nie biorąc pod uwagę czynników behawioralnych, które nimi kierują.
W takim przypadku konieczne jest ustalenie priorytetów potrzeb szkoleniowych z zespołem roboczym i wysłuchanie, jakie są ich największe wyzwania, zarówno w aspektach technicznych, jak i behawioralnych, personalizacja i kontekstualizacja instrukcji, uczynienie procesu uczenia się i rozwoju obowiązkowym elementem harmonogramu działań gospodarstwa (zdjęcie 1), zachęcanie do wcześniejszej dyskusji na ten temat, nie zapominając o zapewnieniu szkoleń z zakresu zarządzania dla techników i przełożonych, którzy mają bezpośredni kontakt z personelem obsługującym. Poprawi to komunikację i zaangażowanie zespołu, co będzie miało znaczący wpływ na ich produktywność.
3. Skuteczna komunikacja i przekazywanie informacji zwrotnych na bieżąco
Gospodarstwa, które dzielą się z pracownikami swoją wizją przyszłości, są bardziej atrakcyjne dla młodych ludzi. W rezultacie mają oni zaufanie i motywację do wnoszenia swojego wkładu, o ile otrzymują stałą informację zwrotną (zdjęcie 2), która jest otwarta i konkretna, czy dobrze wykonują swoją pracę. Jest to skuteczny sposób na uznanie wykonywania obowiązków, który wzmacnia zaangażowanie i wydajność zespołu.
Kiedyś odwiedziłem gospodarstwo, w którym pracownik zapytał mnie, czy znam ostatnie wskaźniki wydajności w odchowalni po tym, jak wprowadził pewne zmiany w sposobie przyjmowania i aklimatyzacji odsadzonych prosiąt. Fakt, że zapytał zewnętrznego konsultanta o wyniki w swoim obszarze, wskazywał na brak wewnętrznej komunikacji i informacji zwrotnej.
4. Bardziej technologiczne i innowacyjne środowisko pracy
Nowe pokolenie dorastało w technologicznym, szybkim i dynamicznym środowisku, więc nic dziwnego, że czasami nawet gardzą ręczną lub archaiczną pracą, gdy wiedzą, że istnieją narzędzia, które sprawiają, że zarządzanie jest znacznie bardziej skuteczne i wydajne (zdjęcie 3).
Dla nich praca na farmie z zaawansowaną technologią jest znacznie bardziej atrakcyjna niż praca na tradycyjnej farmie. Oprócz pomocy w ograniczeniu pracy fizycznej i zwiększeniu wydajności produkcji, takie technologie dają pracownikom świadomość istnienia danej firmy i poczucie dumy, co pomaga przyciągnąć i zatrzymać innych młodych ludzi zainteresowanych pracą w tej branży.
5. Elastyczność w harmonogramie pracy
Młodsze pokolenie bardziej niż kiedykolwiek ceni sobie równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Oferowanie elastycznych harmonogramów zwiększyło zaangażowanie pracowników, nawet w gospodarstwach o wysokiej wydajności.
Brak elastyczności był jednym z negatywnych elementów najczęściej zgłaszanych przez pracowników we wszystkich gospodarstwach, w których przeprowadziliśmy analizy i ankiety. W wielu przypadkach praca w weekendy była głównym powodem rezygnacji.
Coraz trudniej jest znaleźć osoby chętne do pracy w tradycyjnych długich godzinach bez czasu wolnego w ciągu tygodnia, aby zaspokoić swoje potrzeby osobiste i rodzinne.
Jest to nowe wyzwanie dla produkcji trzody chlewnej. Zaobserwowaliśmy już jednak w praktyce, że możliwe jest wdrożenie strategii, które przyczyniają się do elastyczności przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności i wyników zespołu.
Wnioski
Aby stworzyć atrakcyjne środowisko, nie wystarczy wdrożyć technologii, usprawnić procesy i zatrudnić wyspecjalizowanych doradców technicznych; konieczne jest zainwestowanie w rozwój umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych całego zespołu, w tym zarządzanie konfliktami międzypokoleniowymi. Gospodarstwo, które jest wysoce techniczne, ale ma nieprzyjazne środowisko pracy, zostanie z łatwością wyeliminowane z listy firm wybieranych przez młodych pracowników.
Dla młodego pokolenia praca jest niezbędna, ale musi być "znacząca i wartościowa", co ma znacznie więcej wspólnego z jakością relacji niż z jakimkolwiek innym zasobem.
Ponadto ważne jest, aby pamiętać, że każda firma jest wyjątkowa i mogą istnieć inne strategie, które są bardziej skuteczne w danym kontekście. Najważniejszą rzeczą jest bycie uważnym i chętnym do zrozumienia i zrównoważenia potrzeb firmy z zaspokajaniem potrzeb młodych pracowników.