Artykuł
An experimental model to evaluate the role of transport vehicles as a source of transmission of porcine reproductive and respiratory syndrome virus to susceptible pigs. Scott A. Dee, John Deen, Satoshi Otake, and Carlos Pijoan. Can J Vet Res. Apr 2004; 68(2): 128–133
Omówienie artykułu
Co było badane?
Od czasu kiedy wiadomo, że zanieczyszczone pojazdy transportowe stanowią potencjalną drogę transmisji PRRSV, przeprowadzono badanie w celu oceny roli pojazdów w rozprzestrzenianiu się wirusa PRRS. Celem badania było:
- Określenie stężenia wirusa PRRS obecnego w pojeździe, potrzebnego do zakażenia świń,
- Sprawdzenie, czy badany, zanieczyszczony model przyczepy transportowej może być wektorem PRRSV dla trzody chlewnej,
- Opracowanie procedur sanitarnych (zasad higieny) dotyczących transportu kołowego w celu uniknięcia przenoszenia PRRSV
W jaki sposób przeprowadzono badanie?
Badanie przeprowadzono na 16-18 dniowych negatywnych na PRRSV świniach, umieszczonych na modelu przyczepy służącej do przewozu odsadzonych prosiąt. Był to model odwzorowujący pełnowymiarową przyczepę dla odsadzonych prosiąt zbudowany w skali 1:150.
Krok 1: Przygotowano rozcieńczenia PRRSV (101, 102, 103 i 104 TCID50/ml) w 5 ml porcjach i rozpylono je we wnętrzu przyczepy, a następnie umieszczono tam naiwne na PRRSV świnie na czas 2 godzin.
Krok 2: 4 negatywne na PRRSV świnie zakażono 2ml PRRSV, a następnie umieszczono w modelu przyczepy na 2 godziny. Po tym czasie, zwierzęta siejące wirus usunięto z przyczepy, a w zanieczyszczonej przyczepie zostały umieszczone na 2 godziny kolejne 2 negatywne na PRRSV naiwne świnie.
Krok 3: Po dwugodzinnym okresie kontaminacji zbadano 4 różne procedury czyszczenia, poszczególnym modelom przyczep przydzielono 1 z 4 zabiegów. Zabiegi były przeprowadzone w 10 powtórzeniach.
Zabieg 1-Tylko mechaniczne usunięcie nieczystości: wnętrze przyczepy zostało wyczyszczone ręcznie, za pomocą plastikowej łopaty usunięto brudną ściółkę i wióry drewna zanim umieszczono tam dwie wskaźnikowe świnie.
Zabieg 2-Mycie i dezynfekcja: ściółkę usunięto, a następnie przyczepę umyto i zdezynfekowano przed umieszczeniem dwóch wskaźnikowych świń.
Zabieg 3-Mycie, dezynfekcja, zamrażanie i rozmrażanie: tak jak przy zabiegu 2 usunięto ściółkę, przyczepy umyto i zdezynfekowano. Dodatkowo przyczepy umieszczono w skrzyniowej zamrażarce na noc w temperaturze -20°C i pozostawiono do rozmrożenia przed umieszczeniem tam zwierząt wskaźnikowych.
Zabieg 4-Mycie, dezynfekcja i suszenie: tak jak przy zabiegu 2 i 3, ściółkę usunięto, przyczepy umyto i zdezynfekowano. Następnie przyczepy pozostawiono do wyschnięcia na 12 godzin w temperaturze pokojowej (20°C) przed umieszczeniem tam badanych zwierząt.
Po wszystkich zabiegach, dwa naiwne na PRRSV świnie trzymano w przyczepach przez 2 godziny, a następnie umieszczano je w odseparowanych od innych zwierząt kojcach przez 7 dni. Podczas okresu inkubacji wszystkim świniom w 3 i 7 dniu po ekspozycji zbadano krew.
Jaki wynik otrzymano?
U świń narażonych na wirus z przyczep zanieczyszczonych stężeniem 103 TCID50/ml, lub 104 TCID50/ml w 3 i 7 dniu po ekspozycji wykazano wynik dodatni w badaniu PCR.
Ponadto, co najmniej 1 wskaźnikowa świnia została zainfekowana w przyczepie po zanieczyszczeniu jej wirusem rozsianym przez sztucznie zarażone prosięta.
Tylko zabieg 4 (mycie/dezynfekcja/suszenie) przyczynił się do zmniejszenia liczby dodatnich w badaniu PCR wymazów z wnętrza przyczepy i zapobiegł infekcji świń naiwnych.
Jakie to ma znaczenie?
Badanie potwierdza, że "wszystkie samochody ciężarowe, przyczepy i inne pojazdy wykorzystywane do transportu zwierząt, produktów odzwierzęcych, materiałów, pasz, padliny, i zanieczyszczonego wyposażenia stanowią potencjalne ryzyko rozprzestrzeniania się choroby". Kontaminacja wnętrza pojazdu transportowego jest mniej prawdopodobna po umyciu, przeprowadzeniu dezynfekcji i pozostawieniu do całkowitego wyschnięcia.
Okiem lekarza praktyka: Enric Marco Niestety często słyszymy, że niski status zdrowotny gospodarstw położonych na obszarze o wysokim zagęszczaniu populacji świń jest spowodowany ich położeniem geograficznym, a w tych które są na obszarach o mniejszej gęstości wina zrzucana jest na pochodzenie zwierząt, ciężarówki dostarczające paszę lub wywożące padłe zwierzęta, warunki pogodowe lub po prostu pech. Rzadko bierzemy pod uwagę możliwość, że pojazdy transportujące zwierzęta mogą stanowić drogę rozprzestrzeniania się choroby, a nawet jeśli, uznajemy, że problem dotyczy zanieczyszczenia pojazdu z zewnątrz. Dlatego też na większości ferm stosowane są niecki dezynfekcyjne i osobne szlaki komunikacyjne dla pojazdów brudnych i czystych. Po zdezynfekowaniu pojazdu z zewnątrz wydaje nam się, że niebezpieczeństwo minęło. Jednak zawsze znajdziemy pretekst, żeby zwalniać z obowiązku czyszczenia wnętrza przyczepy, gdy mówimy o możliwości zarażenia tj. "moi pracownicy nie mają kontaktu z pojazdami transportowymi, zwierzęta nie cofają się do gospodarstwa, mój transport jest zawsze czysty kiedy przyjeżdża lub mamy rampę załadunkową". Ale czy ciężarówki zawsze przyjeżdżają czyste? Czy kierowca nie ma kontaktu ze zwierzętami? Czy świnie nie mogą wejść na podnośnik i zawrócić? Artykuł pokazuje, jak łatwo może dojść do zakażenia świń wirusem PRRS, gdy mają one kontakt z zanieczyszczonym pojazdem (przy transporcie wiremicznych świń), nawet gdy jest on wymyty (nawet w wodzie o temperaturze 80°C, co było przedmiotem badania) i zdezynfekowany. To prawda, że jest to nadal tylko badanie przeprowadzone w warunkach doświadczalnych, jednak warunki w jakich przeprowadzono badanie odzwierciedlają warunki panujące na fermie: Stworzony model przyczepy nie jest łatwy do mycia i dezynfekcji: przyczepa pełna jest narożników, zawiasów, zamków, co powoduje, że czyszczenie jest szczególnie trudne; ale w praktyce, kierowca sam jest odpowiedzialny za czyszczenie samochodu ciężarowego, często nie ma ciepłej wody, przyczepa ma tylko jedno wejście i wyjście, a także nie stosuje się podziału na czyste i brudne strefy; kiedy jest zimno, pojazdy są jeszcze mokre w czasie ładowania nowej partii zwierząt; kierowca nigdy nie myje rękawic lub narzędzi używanych podczas załadunku, nie mówiąc już o butach. Biorąc to wszystko pod uwagę, jak możemy stwierdzić na pierwszy rzut oka, że pojazd transportowy jest czysty? Ferma trzody chlewnej nie może prosperować bez korzystania ze środków transportu, dzięki którym wysyła się świnie do ubojni, tuczarni lub sprowadza się zwierzęta remontowe. Ale w jaki sposób możemy zminimalizować ryzyko, które ten transport może stwarzać? Istnieją pewne kroki, które można podjąć: 1. Postaraj się zredukować do minimum ilość załadunków. Cotygodniowe wysyłanie zwierząt do ubojni zmniejsza ilość nieproduktywnych dni loch jednak wskazane jest zmniejszenie tej częstotliwości nawet jeśli generuje to koszty. 2. Jeśli to możliwe, zadbaj o to, by samochody ciężarowe były dokładnie wysuszone. Okresy przestoju przed wizytą w centrach genetycznych lub między przewozem świń przeznaczonych do uboju i transportem świń do innych gospodarstw są niezbędne w celu zmniejszenia ryzyka. Ponownie, generuje to koszty ale poprawia bioasekuracje. 3.Nawet, jeśli są stosowane wszystkie powyższe zasady, zawsze bezpieczniej jest założyć, że samochód ciężarowy jest brudny. Jeśli to zrobimy, będziemy podejmować wszelkie środki ostrożności, aby uniknąć bezpośredniego kontaktu pomiędzy gospodarstwem a ciężarówką. Do kontaktu dochodzi tylko na rampie załadunkowej z wyraźnie zdefiniowanymi strefami czystymi i brudnymi-miejsce gdzie powinien zostać kierowca- obszary, gdzie płyny i zwierzęta są zabezpieczone przed ponownym wejściem na fermę; Rampę załadunkową należy umyć i zdezynfekować natychmiast po każdorazowym użyciu, zawsze zaczynając od czystej do brudnej strefy. Dobrze jest, gdy rampa jest usytuowana z dala od budynków i ma kojce dla zwierząt oczekujących.
4. Nie pozwalaj kierowcy używać własnych narzędzi. Zapewnij obuwie, rękawice itp. Bez względu na to, jak dobry jest nasz program zwalczania PRRS w gospodarstwie, jeśli nie kontrolujemy wprowadzania nowych wirusów, choroba będzie często sprawiała nam problemy, z częstotliwością odwrotnie proporcjonalną do poziomu bioasekuracji transportu zwierząt. |