X
XLinkedinWhatsAppTelegramTelegram
0
Czytaj ten artykuł w:

Świat wkracza w kolejną fazę

Czeka nas przedłużający się okres inflacji i wzrostu płac, więc jest to doskonały moment na rozpoczęcie szybkiej i poważnej reorganizacji sposobu transportu towarów. Już się to zaczęło.

Żyjemy w niezwykłych czasach, ale nic nie powinno być zbyt szokujące, jeśli nie uległo się popularnym poglądom z ostatnich 50 lat, które charakteryzowały się różnymi odmianami optymizmu. Dużą część stanowił optymizm technologiczny, w którym wierzono, że nauka i jej postęp technologiczny zapoczątkują swego rodzaju złoty wiek, w którym typowe wyzwania, z jakimi borykali się nasi przodkowie, przejdą do historii jako osobliwe ciekawostki. Jak większość półprawd, były pewne elementy, które jednoznacznie je potwierdzały, ale większość z nich jest całkowicie odwrotna.

Stwierdziliśmy, że udało nam się wyeliminować polio i ospę, ale wciąż nam towarzyszą globalne pandemie, z powodu których umiera miliony ludzi, mimo zaawansowanej medycyny, zdolności komunikacyjnych i dostępności różnych technologii leczniczych, takich jak respiratory. Dziesiątki lat temu stoczyliśmy "wojnę, która położy kres wszystkim wojnom". Mimo tego czołgi wciąż wjeżdżają do współczesnych miast, ludność cywilna jest celowo ostrzeliwana, najeźdźcy pozostawiają masowe groby i niszczą doskonale działającą infrastrukturę na całym świecie, w dziesiątkach krajów, a najnowszy konflikt papież Franciszek podobno nazwał "infantylnym".

Musimy więc zadać poważne pytanie: jak możemy chronić nasze łańcuchy dostaw przed pandemiami, katastrofami naturalnymi oraz obecnymi i przyszłymi "infantylnymi" zagrożeniami wszelkiego rodzaju? Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ nasze łańcuchy dostaw są globalne, koordynowane przez wiele różnych firm i za pomocą różnych technologii (zarówno na Ziemi, jak i na orbicie okołoziemskiej). Łańcuchy te muszą być widoczne, aby można było znaleźć nabywców i sprzedawców, a także dostawców dystrybucyjnych (takich jak przewoźnicy samochodowi czy kolejowi). Niektóre szlaki globalnych łańcuchów dostaw muszą przebiegać przez obszary narażone na zakłócenia, takie jak Kanał Sueski, Przylądek Dobrej Nadziei, Kanał Panamski i inne. Wiele towarów przewozi się transportem intermodalnym, w którym kontenerowiec wyładowuje ładunek, który jest umieszczany na czekającą na niego ciężarówkę lub wagon kolejowy. Zakłócenia w funkcjonowaniu jednego z tych elementów, takie jak niedawne zamknięcie portu w Szanghaju, powodują opóźnienia, potencjalne zepsucie towarów, zerwanie kontraktów i znaczny wzrost kosztów.

Inne wyzwania są bardziej podstępne. Bez względu na to, czy są to piraci przybrzeżni, terroryści, grupy hakerów, operatorzy funduszy hedgingowych dokonujący krótkiej sprzedaży ("shorting") marki w celu manipulowania cenami, czy też influencerzy z mediów społecznościowych itp. Znajdują się na całym świecie i mają łatwy dostęp do różnych narzędzi, dzięki którym mogą stawiać czoła poważnym wyzwaniom, stosując każdy rodzaj kreatywnego sabotażu, fałszywej flagi, wirusa komputerowego i dezinformacji, jaki można sobie wyobrazić. To naprawdę jest bardzo proste i niestety wszechobecnie możliwe. Żyjemy w czasach, w których ograniczenia dla takich zachowań maleją z tygodnia na tydzień.

Pandemia choroby COVID-19 przejdzie do historii jako kryzys, który umożliwił, a być może nawet uczynił nieuniknionym kolejny etap. W miarę jak rosną płace, szybko rosną inwestycje w technologie oszczędzające siłę roboczą i nie wyobrażamy sobie już ciężarówek, samochodów, gigantycznych kontenerowców, samolotów, dronów i systemów kolejowych działających całkowicie bez udziału człowieka - wiele z nich jest już wprowadzanych na rynek. Jednak kiedy człowiek znika, przestępczość, nieprawidłowe działanie i manipulacja wydają się zyskiwać przewagę. Przedstawmy więc kilka wielkich zmian, które prawdopodobnie nastąpią w ciągu najbliższej dekady, a następnie w kolejnych artykułach zajmiemy się szczegółami.

Po pierwsze, wszystkie przyszłe łańcuchy dostaw będzie napędzać technologia, od produkcji aż po konsumenta końcowego. Oznacza to, że prędzej czy później firmy technologiczne prześcigną obecne podmioty koordynujące i będą skutecznie zarządzać wszystkim w łańcuchu dostaw, a także wszystkimi podmiotami pomocniczymi. Jest ku temu prosty powód: będą one wiedziały, gdzie co jest (w rzeczywistości większość z nich już to robi), kto tego chce, kto to ma lub może wyprodukować i jak to dostarczyć jak najmniejszym kosztem. Niektórzy uważają, że firmy technologiczne prześcigną rządy w potędze, ponieważ kiedy już będą zarządzać łańcuchami dostaw i kontrolować je, będą mogły wywierać ogromny nacisk, aby zrealizować swoje plany.

Po drugie, ten sam ruch w kierunku kompleksowego zarządzania przez firmy technologiczne prawdopodobnie sprawi, że takie rzeczy jak banki staną się całkowicie zbędne. Siła nabywcza i ułatwianie transakcji będą odbywać się drogą elektroniczną, w bezpiecznych łańcuchach bloków (blockchains), a kryptowaluty zapewnią bezpieczeństwo niezbędne do zapewnienia globalnego handlu. Nietrudno w to uwierzyć, ponieważ, jak zapewne wielu z Was, od lat nie byłem w banku, od dawna nie wypisywałem ręcznie czeku, rzadko używam gotówki, nie dostaję już pocztą żadnych rachunków ani wyciągów. Wszystko jest elektroniczne. Taka forma integracji łańcucha dostaw z pewnością może rozwiązać wiele problemów, ale nie jest pozbawiona istotnych słabych punktów.

Po trzecie, trzeba będzie prowadzić intensywny nadzór, gdyż będzie on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania procesów. Skuteczne łańcuchy dostaw muszą być w stanie zarówno oceniać, jak i przewidywać popyt, wiedzieć w czasie rzeczywistym, gdzie znajdują się zapasy, trwająca produkcja i gotowe produkty, a także znać ich obecną i przyszłą dostępność oraz ilości. Ponadto muszą być w stanie przemieszczać zarówno towary, jak i zasoby na różnych obszarach geograficznych w celu zaspokojenia potrzeb produkcyjnych i popytu konsumentów. Jeśli to wszystko (i o wiele więcej) podlega kaprysom wielu odrębnych firm, z których każda dysponuje starszymi systemami oprogramowania i jest w stanie zakłócić ten proces dowolną liczbą lub rodzajem awarii, a także chorobami, nadmiernymi reakcjami na choroby, ingerencją władz lokalnych, działalnością przestępczą itp. Inwestycja w zaspokojenie przyszłego globalnego popytu jest zbyt duża, aby pozostawić ją w całości obecnemu ryzyku. Czeka nas przedłużający się okres inflacji i wzrostu płac, więc jest to doskonały moment na rozpoczęcie szybkiej i poważnej reorganizacji sposobu przemieszczania towarów. To już się zaczęło.

Komentarze do artykułu

To miejsce jest przeznaczone do dyskusji między użytkownikami pig333.com a nie do zadawania pytań autorom artykułów
Skomentuj

Dostęp tylko dla użytkowników portalu 3trzy3. Zaloguj się aby dodać komentarz.

Nie jesteś subskrybentem tej zawartości Najnowsze wiadomości z branży

Newsletter o trzodzie na Twoim mailu

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji

Powiązane artykuły

Powiązane produkty w sklepie

Sklep specjalizujący się w branży świń
Doradztwo i serwis techniczny
Ponad 120 marek i producentów
Nie jesteś subskrybentem tej zawartości 3trzy3 w 3 minuty

Cotygodniowy newsletter podsumowujący najnowsze informacje z 3trzy3.pl

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji