X
XLinkedinWhatsAppTelegramTelegram
0
Czytaj ten artykuł w:

Analiza czynników związanych ze śmiertelnością ciężkich świń rzeźnych w transporcie i przetrzymywaniu w rzeźni

Badanie miało na celu ocenę wpływu miesiąca, warunków w rzeźni i długości podróży na śmiertelność ciężkich świń rzeźnych (około 160 kg żywej wagi) w czasie transportu i tymczasowego przetrzymywania.

24 grudzień 2014
X
XLinkedinWhatsAppTelegramTelegram
0

Badanie opierało się na danych zebranych w ciągu 5 lat (2003-2007) i miało na celu ocenę wpływu miesiąca, rzeźni (różniące się co do zagęszczenia obsady, jasności i typów urządzeń chłodzących), długość podróży i wskaźnika temperatury wilgotności (THI) na śmiertelność ciężkich świń rzeźnych (około 160 kg żywej wagi) w czasie transportu i tymczasowego przetrzymywania.

Dane uzyskano z 24098 wyjazdów do rzeźni, które obejmowało 3.676.153 transportowanych świń z 1618 gospodarstw do 3 rzeźni. Terminy upadek w dniu przyjazdu (UDP) i upadek w kojcu (UWK) odnoszą się do świń, które padły podczas transportu lub w magazynie żywca w rzeźni przed ubojem.

Miesiącem z największą częstością zgonów był lipiec, ze współczynnikiem ryzyka 1,22 (przedział ufności: 1.06-1.36; p <0,05) i 1,27 (przedział ufności: 1.06-1.51; p <0,05) odpowiedno dla UDP i UWK. Niższe wskaźniki ryzyka śmiertelności dla UDP i UWK odnotowano w styczniu i marcu (P <0,05). Dane z miesięcy letnich (czerwiec, lipiec i sierpień) w porównaniu do innych (styczeń, marzec, wrzesień i listopad) miesięcy wykazały większe ryzyko upadków świń podczas gorącego sezonu, zarówno w transporcie jak i magazynie żywca (p <0,05 ).Współczynnik ryzyka śmiertelności UWK był niższy w rzeźni o najniższej gęstości obsady (0,64 m2 / 100 kg żywej wagi), dużymi otwartymi oknami dachowymi i na ścianach bocznych, niską jasnością (40 lx) świateł i wysokociśnieniowymi spryskiwaczami jako urządzenia chłodnicze. Współczynnik ryzyka śmiertelności UDP znacznie wzrosła w przypadku podróży dłuższych niż 2 godziny, podczas gdy nie stwierdzono związku pomiędzy długością transportu i UWK.

Wyniki te mogą pomóc przemysłowi trzodziarskiemu w poprawie dobrostanu ciężkich świń rzeźnych podczas transportu i tymczasowego przetrzymywania.

A. Vitali, E. Lana, M. Amadori, U. Bernabucci, A. Nardone, and N. Lacetera. Analysis of factors associated with mortality of heavy slaughter pigs during transport and lairage.J ANIM SCI November 2014 92:5134-5141; doi:10.2527/jas.2014-7670

Komentarze do artykułu

To miejsce jest przeznaczone do dyskusji między użytkownikami pig333.com a nie do zadawania pytań autorom artykułów
Skomentuj

Dostęp tylko dla użytkowników portalu 3trzy3. Zaloguj się aby dodać komentarz.

Nie jesteś subskrybentem tej zawartości Najnowsze wiadomości z branży

Newsletter o trzodzie na Twoim mailu

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji

Powiązane produkty w sklepie

Sklep specjalizujący się w branży świń
Doradztwo i serwis techniczny
Ponad 120 marek i producentów
Nie jesteś subskrybentem tej zawartości 3trzy3 w 3 minuty

Cotygodniowy newsletter podsumowujący najnowsze informacje z 3trzy3.pl

Zaloguj się i zapisz do subskrypcji