Badanie opierało się na danych zebranych w ciągu 5 lat (2003-2007) i miało na celu ocenę wpływu miesiąca, rzeźni (różniące się co do zagęszczenia obsady, jasności i typów urządzeń chłodzących), długość podróży i wskaźnika temperatury wilgotności (THI) na śmiertelność ciężkich świń rzeźnych (około 160 kg żywej wagi) w czasie transportu i tymczasowego przetrzymywania.
Dane uzyskano z 24098 wyjazdów do rzeźni, które obejmowało 3.676.153 transportowanych świń z 1618 gospodarstw do 3 rzeźni. Terminy upadek w dniu przyjazdu (UDP) i upadek w kojcu (UWK) odnoszą się do świń, które padły podczas transportu lub w magazynie żywca w rzeźni przed ubojem.
Miesiącem z największą częstością zgonów był lipiec, ze współczynnikiem ryzyka 1,22 (przedział ufności: 1.06-1.36; p <0,05) i 1,27 (przedział ufności: 1.06-1.51; p <0,05) odpowiedno dla UDP i UWK. Niższe wskaźniki ryzyka śmiertelności dla UDP i UWK odnotowano w styczniu i marcu (P <0,05). Dane z miesięcy letnich (czerwiec, lipiec i sierpień) w porównaniu do innych (styczeń, marzec, wrzesień i listopad) miesięcy wykazały większe ryzyko upadków świń podczas gorącego sezonu, zarówno w transporcie jak i magazynie żywca (p <0,05 ).Współczynnik ryzyka śmiertelności UWK był niższy w rzeźni o najniższej gęstości obsady (0,64 m2 / 100 kg żywej wagi), dużymi otwartymi oknami dachowymi i na ścianach bocznych, niską jasnością (40 lx) świateł i wysokociśnieniowymi spryskiwaczami jako urządzenia chłodnicze. Współczynnik ryzyka śmiertelności UDP znacznie wzrosła w przypadku podróży dłuższych niż 2 godziny, podczas gdy nie stwierdzono związku pomiędzy długością transportu i UWK.
Wyniki te mogą pomóc przemysłowi trzodziarskiemu w poprawie dobrostanu ciężkich świń rzeźnych podczas transportu i tymczasowego przetrzymywania.
A. Vitali, E. Lana, M. Amadori, U. Bernabucci, A. Nardone, and N. Lacetera. Analysis of factors associated with mortality of heavy slaughter pigs during transport and lairage.J ANIM SCI November 2014 92:5134-5141; doi:10.2527/jas.2014-7670