Oceniono możliwość opanowania zdolności gry w grę wideo sterowanej za pomocą joysticka dwóch mikro świnek Panepinto i dwówch świń rasy Yorkshire (Sus Scrofa). Świnie zostały przeszkolone do manipulowania joystickiem, który kontrolowł ruch kursora wyświetlany monitorze komputera. Ich zadanie polegało na przesunięciu kursora do jednej ze ścian znajdujących się na ekranie. Otrzymywały nagrodę, jeśli kursor zderzył się z celem. Wymagane zadanie wymagało koncepcyjne zrozumienia zadania, a także odpowiednich zdolności motorycznych.
Okazało się, że wszystkie świnie radziły sobie znacznie lepiej, niż mogłoby to wynikać ze zwykłego przypadku
Wyniki te wskazują, że pomimo zręczności i ograniczeń wizualnych, świnie mają zdolność do opanowania zdolności gry w grę wideo sterowanej za pomocą joysticka. Ograniczenia w metodologii sugerują, że przyszłe badania zdolności poznawczych na świniach i innych gatunków zwierząt domowych mogą być przeprowadzanie z wykorzystaniem ekranów dotykowych lub innych zaawansowanych technologii komputerowych.
Croney CC, Boysen ST. Acquisition of a Joystick-Operated Video Task by Pigs (Sus scrofa). Frontiers in Psychology. 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.631755