W wydanym w minioną środę oświadczeniu Komisja Europejska ogłosiła, że wstępnie stwierdziła, iż chiński łańcuch wartości pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami korzysta z nieuczciwych subsydiów, co stanowi zagrożenie wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom takich pojazdów. W związku z tym Komisja skontaktowała się z chińskimi władzami w celu omówienia tych ustaleń i zbadania możliwych sposobów rozwiązania zidentyfikowanych problemów w sposób zgodny z zasadami WTO.
W tym kontekście Komisja poinformowała wcześniej, że jeśli rozmowy z chińskimi władzami nie doprowadzą do skutecznego rozwiązania, od 4 lipca tego roku na pojazdy elektryczne z Chin zostanie nałożone dodatkowe tymczasowe cło w wysokości od 17,4% do 38,1%.
W czwartek Cui Hongjian, profesor w Akademii Regionalnego i Globalnego Zarządzania na Pekińskim Uniwersytecie Studiów Zagranicznych, powiedział Global Times, oficjalnej chińskiej gazecie rządowej, że spodziewa się reakcji chińskich władz i wdrożenia wkrótce środków odwetowych.
Po ogłoszeniu ceł, europejscy producenci mleka i eksporterzy wieprzowiny są w stanie wysokiej gotowości na ewentualne cła odwetowe ze strony Chin.
Według Global Times, niektóre chińskie firmy złożyły formalny wniosek do władz o wszczęcie dochodzenia antydumpingowego w sprawie importu wieprzowiny z UE.
14 czerwca 2024 r. / Redakcja 333 na podstawie informacji Global Times i Komisji Europejskiej.