Eksport hiszpańskiej wieprzowiny nieznacznie spadł o 2,3% między styczniem a wrześniem 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r., osiągając łącznie 976 170 ton. Spadek ten jest ujęty w kontekście znaczących zmian na głównych rynkach docelowych.
Chiny nadal na czele, ale z coraz mniejszymi ilościami
Chiny nadal są największym odbiorcą hiszpańskiej wieprzowiny, z 403 936 tonami wyeksportowanymi w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. Jednak liczba ta oznacza spadek o 7,3% w porównaniu z poprzednim rokiem i spadek o ponad 62% w porównaniu z tym samym okresem cztery lata temu, kiedy eksport do Chin wyniósł 1 068 328 ton. Jego udział w rynku spadł z 43,6% w okresie styczeń-wrzesień 2023 r. do 41,4% w okresie styczeń-wrzesień 2024 r.
Filipiny zwiększają import o 24,2%
Z drugiej strony Filipiny wyróżniają się jako najszybciej rozwijający się rynek, ze wzrostem importu o 24,2%, osiągając 143 477 ton. Ich udział w rynku wzrósł znacząco, z 11,6% do 14,7%.
Japonia i Wielka Brytania odnotowują umiarkowany wzrost
Japonia i Wielka Brytania również odnotowały wzrost importu hiszpańskiej wieprzowiny. Japonia odnotowała wzrost o 4,9%, podczas gdy Wielka Brytania odnotowała wzrost o 4,0%, umacniając swoje pozycje jako rynki istotne z udziałami w rynku odpowiednio 15,0% i 4,3%.
Korea Południowa: największy spadek
Z kolei Korea Południowa odnotowała największy spadek wśród głównych rynków: eksport zmniejszył się o 21,4%, a udział w rynku zmniejszył się z 8,7% do 7,0%.
15 listopada 2024 r./333 na podstawie danych CEXGAN.