Przyjęty przez Komisję program prac w zakresie polityki promocyjnej na 2024 r. ma na celu rozwijanie nowych możliwości rynkowych, przy jednoczesnym uwzględnieniu priorytetów politycznych, analizy prognozowanego eksportu na istniejące i wschodzące rynki, a także wkładu zainteresowanych stron.
Kampanie promocyjne dotyczące produktów rolnych UE powinny być zaprojektowane tak, aby otworzyć nowe możliwości rynkowe dla rolników UE i szerszego przemysłu spożywczego UE, a także pomóc im w zabezpieczeniu istniejącej działalności.
Kwoty dostępne na kampanie wybrane w 2024 r. są podzielone między promocję na rynku wewnętrznym UE i w państwach trzecich, odpowiednio 81,3 mln euro i 85,1 mln euro. Poza UE, kraje i regiony o wysokim potencjale wzrostu są identyfikowane jako główne cele promocyjne. Należą do nich Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur i Ameryka Północna. Wielka Brytania pozostaje jednym z głównych rynków eksportowych dla unijnych produktów rolno-spożywczych, pochłaniając ponad 20% eksportu UE-27.
Oczekuje się, że kampanie promocyjne wybrane w 2024 r. będą obejmować produkty pochodzące ze zrównoważonych praktyk rolniczych, które przyczyniają się do zmniejszenia obciążenia pestycydami i środkami przeciwdrobnoustrojowymi, zminimalizowania nawożenia i zanieczyszczenia wody, zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, wzmocnienia rolnictwa ekologicznego i poprawy dobrostanu zwierząt. 62 mln euro zostanie przeznaczone specjalnie na takie zrównoważone produkty rolno-spożywcze, w tym 42 mln euro na produkty ekologiczne.
Kolejnym celem jest zwiększenie świadomości na temat unijnych systemów jakości i produktów zarejestrowanych jako chroniona nazwa pochodzenia, chronione oznaczenie geograficzne i gwarantowana tradycyjna specjalność.
Zaproszenia do składania wniosków na nadchodzące kampanie w 2024 r. będą otwarte od 18 stycznia do 14 maja 2024 r.
17 listopada, 2023/ Komisja Europejska/Unia Europejska.
https://ec.europa.eu