KE zachęca państwa członkowskie do poszukiwania sposobów na poprawę ochrony małych producentów żywności i sprzedawców przed nieuczciwymi praktykami ich czasami znacznie silniejszych partnerów handlowych.
Zanim produkt spożywczy trafi do konsumenta, wiele różnych podmiotów rynkowych (producenci, przetwórcy, sprzedawcy detaliczni, itp.) ma wpływ na jego jakość i wartość w ramach łańcucha dostaw. W związku z rozwojem, takich jak zwiększenie koncentracji na rynku, poziomy siły przetargowej w relacjach między uczestnikami łańcucha dostaw są bardzo różne. Chociaż różnice w mocy negocjacji są powszechne i uzasadnione w relacjach handlowych, te dysproporcje mogą w niektórych przypadkach prowadzić do nieuczciwych praktyk handlowych (UTPs).
Najważniejsze elementy
Komunikat w sprawie UTPs sugeruje kilka priorytetów dla interesariuszy w celu ułatwienia skutecznego działania wobec takich praktyk. Nie proponuje działań regulacyjnych na szczeblu unijnym, ale zachęca państwa członkowskie, aby upewniły się, że posiadają odpowiednie środki przeciwko UTPs z uwzględnieniem warunków krajowych. Propozycje zawarte w komunikacie są oparte na trzech blokach:
1. Wspieranie dobrowolnej inicjatywy łańcucha dostaw: dobrowolne kodeksy postępowania są ważnym fundamentem sprawiedliwych i zrównoważonych stosunków handlowych. Dlatego Komunikat zachęca podmioty w łańcuchu dostaw żywności, aby przyłączyć się do istniejącej Inicjatywy Łancucha Dostaw (Supply Chain Initiative), która działa od września 2013 r., do jego platform krajowych. Wzywa także do grupy rządzące do promowania inicjatywy w celu maksymalizacji uczestnictwa MŚP, które są kluczowymi beneficjentami.
2. W UE istnieją normy dotyczące zasad dobrej praktyki: niektóre państwa członkowskie wdrożyły już różne metody do walki z UTPs na poziomie krajowym. Z drugiej strony, niektóre państwa członkowskie nie podjęły jeszcze żadnych konkretnych działań przeciwko UTPs. W celu skutecznego rozwiązania problemu UTPs na terenie całej UE, korzystn byłoby wspólne rozumienie zasad UTPs. Komunikat sugeruje, że zasady Inicjatywy Łańcucha Dostaw mogą być podstawą takiego porozumienia regulacyjnego.
3.Skuteczne egzekwowanie na poziomie krajowym: Jeśli strona słabsza w stosunku handlowym jest uzależniona ekonomicznie od silniejszego partnera, często może nie bronić się przed UTPs przez spór sądowy lub mechanizmy rozwiązań dobrowolnych z obawy na utratę relacji handlowych. Komunikat sugeruje, aby ustanowić wiarygodny czynnik zniechecający do wykorzystania UTPs i egzekwowanie minimalnych standardów mających zastosowanie w całej UE.
czwartek 15 lipca, 2014/ EC/ European Union.
http://europa.eu/rapid/