Zgodnie z informacją publikowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym wzrost wartości eksportu wynosi 12,3%, a wzrost dodatniego salda wymiany aż 16%. Konkretne wartości liczbowe wynoszą odpowiednio – wzrost eksportu z 17,7 mld euro do 19,9 mld euro oraz wzrost dodatniego salda z 5,2 mld euro do 6,1 mld euro.
Generalnie nie zmienia się struktura geograficzna eksportu. Również w roku bieżącym większość towarów rolno-spożywczych kierowanych jest na rynek Unii Europejskiej (81,3%), a ich wartość to 16,2 mld EUR i wzrost w skali roku na poziomie 12%. Szybszy wzrost osiągnęliśmy w sprzedaży do krajów dawnej „15” tj. 16,7% i wartość 12,4 mld EUR (udział 62,3%). Sprzedaż do 12 „nowych” państw UE wyniosła 3,8 mld EUR i była nieco niższa niż rok temu.
Utrzymuje się dominująca pozycja Niemiec w eksporcie rolno-spożywczym. W omawianym okresie wartość sprzedaży do naszego zachodniego sąsiada wyniosła 4,6 mld euro, co oznacza wzrost o 16,5% i udział w eksporcie rolno-spożywczym na poziomie 23%. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z wartością sprzedaży na poziomie 1,8 mld euro (wzrost o 11%). Trzecie miejsce zajęła Holandia – wartość eksportu wyniosła 1,3 mld euro, co oznacza wzrost o 30,3% w skali roku.
Kolejne miejsca to Włochy – 1,1 mld euro (wzrost o 18,6%), Republika Czeska – 1,06 mld euro (spadek o 14,5%), Francja – 1,05 mld euro (wzrost o 15,5%), Hiszpania – 0,5 mld euro (wzrost o 15%) oraz Węgry – 0,5 mld euro (wzrost o 11,8%).
Prowadzona polityka promocji, a także działania uzgadniające fitosanitarne i weterynaryjne warunki handlu z krajami spoza Europy pozwoliły na uruchomienie, bądź zintensyfikowanie wymiany towarowej z krajami pozaeuropejskimi, takimi jak np. Senegal, Ghana, Kenia, Nigeria, Liban, Malezja czy Republika Korei.
Nastąpił także wzrost eksportu do Japonii, Mołdawii, USA, Turcji, Jordanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kanady (o 27%) oraz na Ukrainę i na Tajwan.
czwartek 7 grudnia 2017r. /MRiRW/ Polska www.minrol.gov.pl