Według wstępnych danych GUS w 2016 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 24 182 mln EUR, co oznaczało wzrost o 1,2% w stosunku do poprzedniego roku. W strukturze tego eksportu udział państw UE w porównaniu do 2015 roku spadł z 82,3% do 81,3%.
W 2016 roku tradycyjnie, najwięcej artykułów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec (22,6% wartości). Głównie były to: ryby wędzone (9%), mięso drobiowe (8%), wyroby piekarnicze i cukiernicze, czekolady i wyrobów zawierających kakao, ryby przetworzone i zakonserwowane, a ponadto również papierosy, soki z owoców (gł. soku jabłkowego), filety rybne, mrożone owoce (gł. truskawki i maliny). Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania (9%), następnie Republika Czeska (6,7%), Na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazła się Holandia (5,6%). Kolejne miejsca wśród ważniejszych odbiorców artykułów rolno-spożywczych zajęły: Włochy – 1 327 mln EUR, Francja – 1 237 mln EUR, Słowacja - 707 mln EUR oraz Węgry - 621 mln EUR.
Wśród pozostałych, ważnych partnerów handlowych, największy, bo prawie dwukrotny wzrost wartości eksportu w porównaniu z 2015 rokiem, odnotowano w handlu z Gruzją do wartości 25,8 mln EUR, Mozambikiem do 23,3 mln EUR oraz Chile do 21,2 mln EUR. Do Gruzji sprzedano znacznie więcej niż rok wcześniej cukru, do Mozambiku wzrósł eksport pszenicy a do Chile mięsa wieprzowego. Natomiast większa sprzedaż puchu do Tajwanu przyczyniła się do wzrostu wartości eksportu do tego kraju o 83%, tj. do poziomu 26 mln EUR.
Zwiększona sprzedaż mięsa wieprzowego, drobiowego i podrobów jadalnych do Hongkongu znacząco wpłynęła na wzrost wartości eksportu do tego kraju o 48% do poziomu 188 mln EUR.
wtorek, 7 marca 2017r. /MRiRW/ Polska www.minrol.gov.pl