Umowa ta, zawarta po raz pierwszy w listopadzie 2019 r., powinna przynieść obustronne korzyści handlowe, a także zapoznać konsumentów z produktami o gwarantowanej jakości po obu stronach. Zobowiązuje UE i Chiny do wywiązania się ze zobowiązania podjętego na poprzednich szczytach UE-Chiny oraz do przestrzegania zasad międzynarodowych jako podstawy stosunków handlowych.
Rynek chiński ma duży potencjał wzrostu dla europejskiej żywności i napojów. W 2019 r. Chiny były trzecim celem dla unijnych produktów rolno-spożywczych, osiągając 14,5 mld euro. Jest to również drugie miejsce przeznaczenia unijnego eksportu produktów chronionych oznaczeniami geograficznymi, stanowiących 9% wartości, w tym win, produktów rolno-spożywczych i napojów spirytusowych. Ponadto dzięki tej umowie europejscy konsumenci będą mogli odkryć oryginalne chińskie specjały.
Unijny wykaz oznaczeń geograficznych, które mają być chronione w Chinach, obejmuje produkty z oznaczeniem geograficznym, takie jak Cava, Szampan, Feta, Irlandzka Whisky, Münchener Bier, Ouzo, Polska Wódka, Porto, Prosciutto di Parma i Queso Manchego. Wśród chińskich produktów z oznaczeniem geograficznym na liście znajdują się między innymi Pixian Dou Ban (pasta z fasoli Pixian), Anji Bai Cha (biała herbata Anji), Panjin Da Mi (ryż Panjin) i Anqiu Da Jiang (Anqiu Ginger).
Po podpisaniu umowy i zgodzie Parlamentu Europejskiego zostanie ona oficjalnie przyjęta przez Radę. Umowa ma wejść w życie na początku 2021 roku.
14 września 2020/ EC/ UE.
https://ec.europa.eu