Komisja Europejska zaakceptowała 41 nowych programów promocji UE produktów rolnych na rynkach krajów trzecich. Programy wyniosą w sumie 1130 mln € przez okres 3 lat, z czego połowa kwoty ( 68mln €) pochodzi z budżetu unijnego. Zawiera to także dodatkowe 30mln € dotacji, które zapewniła Komisja po wprowadzonych sankcjach na rynku rosyjskim w sierpniu zeszłego roku.
Wybrane programy pochodzą z 18 różnych krajów członkowskich i dotyczą bardzo zróżnicowanych produktów, np. świeże owoce i warzywa, produkty mleczarskie, produkty wysokiej jakości (PDOs, PGIs i TSGs), produkty organiczne, oliwa z oliwek, mięso, a także kombinacji poszczególnych kategorii. 17 programów celuje w rynek wewnętrzny UE, a 24 programy w rynki krajów trzecich. Jest to znaczna różnica w porównaniu do programów z ubiegłych lat, kiedy to około dwie trzecie programów celowało w rynek wewnętrzny. Pomimo ograniczneń nałożonych przez Federację Rosyjską całkowity eksport produktów rolnych do krajów trzecich wzrósł o 2% wartości w okresie sierpień- grudzień 2014 w porównaniu to tego samego okresu roku poprzedniego.
Krajami trzecimi, do których kierowane będą programy są kraje Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej, południowo- wschodniej Azji, Chiny, Japonia, Korea Płd., kraje Afryki, Białoruś, Kazachstan, Rosja, Australia, Norwegia. Podnato 5 z programów jest tzw. multi-programami, prowadzącymi kampanie promocyjne organizacji z różnych krajów członkowskich.
wtorek 21 kwietnia, 2015/ EC/ UE
http://europa.eu/rapid