Podczas gdy prognozy wskazują na zwiększone zapotrzebowanie na konwencjonalne białko do 2050 r. (+57% dla mięsa), zmiany klimatu wymagają zbadania nieliniowych scenariuszy i potencjału alternatywnych białek w globalnym i unijnym bilansie białkowym. W tym kontekście cztery źródła alternatywnych białek - algi, owady, fermentacja mikrobiologiczna i mięso z hodowli laboratoryjnych - są oceniane poprzez porównanie ich z konwencjonalnymi źródłami, które mogą zastąpić, pod względem ich względnego zapotrzebowania na energię, wpływu na środowisko, zawartości składników odżywczych i ich potencjału do wykorzystania jako substytutów konwencjonalnych białek w żywności i paszach w UE.
Całkowita konsumpcja białek alternatywnych w 2020 r. (w tym alternatyw roślinnych) wyniosła 13 mln ton metrycznych, co stanowi około 2% rynku białek zwierzęcych. Szacuje się, że do 2035 r. białka alternatywne będą stanowić 11% globalnego rynku białek spożywczych, przy czym w tym okresie dominować będą alternatywy roślinne.
Szacunki przewidują, że algi mogą potencjalnie zastąpić do jednej trzeciej mączki sojowej w dietach dla świń i drobiu, a mączka owadzia może zastąpić 10% konwencjonalnego białka w tych dietach.
Zbadano również obecny poziom działalności badawczo-rozwojowej, gotowość technologiczną i handlową oraz zdolności przemysłowe wspomnianych alternatyw w UE.
W badaniu przeanalizowano przeszkody regulacyjne i techniczne oraz możliwości rozwoju alternatywnych białek w Europie. Wspólne bariery obejmują potrzebę optymalizacji technologii przetwarzania, rozszerzenia możliwości przetwarzania i produkcji, zmniejszenia nakładów i kosztów, ograniczenia infrastruktury oraz poruszania się po złożonych przepisach i barierach legislacyjnych.
Wreszcie, raport identyfikuje opcje polityczne, które pomogą zwiększyć skalę rozwoju i produkcji alternatywnych białek w UE. Proponowane interwencje obejmują ukierunkowane finansowanie badań w celu rozwoju technologii i uzupełnienia luk w wiedzy, inwestycje polityki przemysłowej w infrastrukturę i zakłady przetwórcze, uwzględnienie kwestii środowiskowych w procesach zatwierdzania przepisów oraz lepszą koordynację między politykami i zainteresowanymi stronami.
Tutaj zobaczysz pełny wynik przeprowadzonej analizy.
kwiecień, 2024/ Parlament Europejski/Unia Europejska.
https://www.europarl.europa.eu