Stany Zjednoczone zdobyły największą nagrodę arbitrażową w historii Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sporze z Unią Europejską o nielegalne subwencje dla Airbusa. Nagroda w wysokości 7,5 miliarda dolarów rocznie jest zdecydowanie największą nagrodą w historii WTO - prawie dwukrotnie większą niż poprzednia nagroda.
Taryfy będą stosowane do szeregu importów z państw członkowskich UE, przy czym większość taryf będzie stosowana do importu z Francji, Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii - czterech krajów odpowiedzialnych za nielegalne subsydia. Chociaż USTR ma uprawnienia do stosowania 100% taryfy na produkty, których dotyczy problem, obecnie wzrost taryfy będzie ograniczony do 10% na duże cywilne samoloty i 25% na produkty rolne i inne, w tym niektóre produkty wieprzowe, whisky i sery (lista produkty podlegające dodatkowym cłom).
Najbardziej dotknięte są kraje: Hiszpania, Niemcy, Francja i Wielka Brytania.
Datą wejścia w życie dodatkowych ceł jest 18 października 2019 r.
Stany Zjednoczone zwróciły się do WTO o zaplanowanie spotkania 14 października w celu zatwierdzenia wniosku USA o zgodę na podjęcie środków zaradczych przeciwko UE. Zgodnie z zasadami WTO, WTO wyda to upoważnienie automatycznie na tym spotkaniu. UE nie może podejmować działań odwetowych wobec środków zaradczych zatwierdzonych przez WTO.
Po opublikowaniu decyzji WTO europejska komisarz ds. Handlu Cecilia Malmström oświadczyła, że „Nasza gotowość do znalezienia uczciwej ugody pozostaje niezmieniona. Jeśli jednak USA zdecydują się nałożyć środki zaradcze zatwierdzone przez WTO, popchną UE do sytuacji, w której nie będziemy mieli innej możliwości niż zrobić to samo. ”
czwartek, 3 października, 2019/ redakcja 333 na podstawie danych EU, WTO i Office of the US Trade Representative.