Ministerstwo Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności opublikowało raport na temat handlu zagranicznego sektora rolno-spożywczego za rok 2017, który pokazuje, że eksport sektora rolno-spożywczego Hiszpanii osiągnął 50,039 mln EUR w 2017r., przy wzroście o 6,8% w stosunku do 2016 r.
Eksport w sektorze rolno-spożywczym wzrósł o 80% w ciągu ostatnich 10 lat i w tym samym okresie saldo prawie się zwiększyło o 10.
.
Kierunki eksportu
UE-28 nadal był głównym celem eksportu hiszpańskiego sektora rolno-spożywczego z udziałem 73%.
Głównym partnerem handlowym była Francja, z 22% eksportu i 27% udziałów w imporcie. Wynika to z bliskości geograficznej, historycznych powiązań i znaczenia sektorów rolno-spożywczych obu krajów. Najbardziej eksportowanymi produktami były owoce cytrusowe, wieprzowina, świeże warzywa (między innymi papryka, bakłażan, szparagi) i oliwa z oliwek.
Jeśli chodzi o kraje trzecie, wywóz do USA wyniósł 1,999 mln euro, co oznacza wzrost o 9,3% w porównaniu z 2016 r. Obecnie drugim rynkiem poza UE są Chiny, które stanowią 11% sprzedaży produktów sektora rolno-spożywczego do krajów spoza UE.
.
Produkty najchętniej eksportowane
Pięć najbardziej eksportowanych produktów w 2017 r. to oliwa z oliwek (3 931,32 mln EUR), wieprzowina (3 607,83 mln EUR), owoce cytrusowe (3 182,65 mln EUR), wino i sok z winogron (2 864,48 mln EUR) i inne świeże warzywa (1 287,81 mln EUR). Najbardziej importowane to mięczaki (1 810,12 mln euro), skorupiaki (1 329,91 mln euro), kukurydza (1 311,51 mln euro), olej palmowy (1 284,73 mln euro) i soja (1210,14 mln euro).
W 2017 r. eksport mięsa był zgodny z trendem, który wzrósł o 9,3%, co niekiedy pokrywa się ze wzrostem importu (o 9,3%). Wieprzowina stanowiła ponad 63% wywożonego mięsa.
czwartek 12 lipca, 2018/ MAPAMA/ Hiszpania.
http://www.mapama.gob.es